Czym jest mały ZUS?
20 lipca 2020
pit
PIT elektroniczny – rozliczanie PIT przez Internet
25 września 2020
Pokaż wszystkie

Tarcza antykryzysowa 4.0 – najważniejsze informacje

tarcza antykryzysowa

Od 24 czerwca 2020 roku zaczęła obowiązywać tzw. Tarcza antykryzysowa 4.0, która stanowi kolejną odpowiedź na sytuację związaną z pandemią wirusa COVID-19. Nowy akt prawny wprowadził wiele zmian, które z założenia mają zapewnić płynność finansową firmom i przedsiębiorstwom dotkniętym skutkami koronawirusa. Z jakich nowych możliwości mogą skorzystać przedsiębiorcy? Czy biuro rachunkowe może wypełnić za nas część formalności? Kogo dokładnie dotyczą zmiany z nowej ustawy?

Umorzenie pożyczki 5 tys. zł

Jedną z pierwszych zmian jest umorzenie z urzędu pożyczki 5 tys. zł, z której mogli skorzystać mikroprzedsiębiorcy oraz samozatrudnieni. Oznacza to, że wszystkie osoby, które zdecydowały się na tę formy pomocy, nie będą musiały składać żadnych wniosków o umorzenie. Jedynym wymogiem jest prowadzenie działalności minimum przez okres 3 miesięcy od dnia przyznania pożyczki. Weryfikacja zostanie przeprowadzona przez urzędy pracy.

Dopłaty do oprocentowania

Firmy, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej mają możliwość zaciągnięcia kredytu, jednocześnie otrzymując do niego oprocentowanie od rządu. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw, wysokość dopłaty wynosi 2 punkty procentowe, zaś w przypadku dużych – 1 punkt procentowy. Dopłaty pozwolą na spłacenie części odsetek należnych bankowi. Dotyczy to jednak tylko tych placówek, które mają odpowiednią umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Możliwość zawarcia umowy kredytu z dopłatą obowiązuje do 31 grudnia 2020 roku.

Dopłaty będą wypłacane maksymalnie przez okres 12 miesięcy od daty zawarcia umowy. Mogą z nich skorzystać wyłącznie przedsiębiorcy, którzy nie mają zaległości w spłacaniu rat i prowadzą działalność w sektorze podstawowej produkcji produktów rolnych. W razie wątpliwości, biuro rachunkowe pomoże obliczyć ostateczne koszty kredytu.

Wakacje kredytowe

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadza kolejne zmiany w związku ze spłatą kredytów. Wakacje kredytowe dotyczą przede wszystkim posiadaczy kredytów hipotecznych walutowych i konsumenckich, którzy po 13 marca 2020 roku utracili główne źródło dochodu lub pracę. Spłata kredytu może zostać zawieszona na okres 3 miesięcy, bez jakichkolwiek dodatkowych opłat oraz naliczania odsetek. Warto zaznaczyć, że jeśli kredytobiorca ma kilka kredytów, może wybrać tylko jeden, który będzie podlegać wakacjom kredytowym.

Ochrona polskich przedsiębiorstw przed wrogimi przejęciami

Wprowadzone zmiany mają uchronić polskie spółki przed przejęciami ze strony zagranicznych inwestorów, w związku z ich niższą wyceną spowodowaną pogorszeniem sytuacji finansowej. Tarcza 4.0 przewiduje nowe reguły kontroli przez okres 2 lat. Oznacza to, że w sytuacji nabycia co najmniej 20% udziałów w spółkach, transakcja będzie podlegać kontroli Prezesa UOKiK. O chęci nabycia danej firmy lub udziałów w niej, inwestorzy muszą zawiadomić UOKiK. W przeciwnym wypadku grozi im kara do 50 mln zł lub kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 5 lat. Nowe zasady dotyczą przedsiębiorstw, których przychód na terenie kraju przekroczył 10 mln euro w okresie 2 lat poprzedzających chęć przejęcia i działających w branżach o strategicznym znaczeniu.

Zmiany dla pracowników

Tarcza 4.0 wprowadza również kilka zmian dla pracowników, które częściowo można uznać za niekorzystne. Pierwszą z nich jest możliwość obniżenia pensji bez zgody pracownika nawet o połowę przez okres roku. Kolejna dotyczy pracy zdalnej. Od teraz, pracownik musi posiadać nie tylko odpowiednie umiejętności do jej wykonywania, ale również możliwości techniczne i lokalowe.

Co więcej, obowiązki muszą być wykonalne poza zakładem pracy. Pracodawca musi ponadto zapewnić materiały i środki do pracy. Zadaniem pracownika jest z kolei ewidencjonowanie wykonywanych czynności. Ważną zmianą jest także możliwość wysłania pracownika na urlop wypoczynkowy bez jego zgody, w wymiarze do 30 dni urlopu. O dodatkowych zmianach może poinformować pracownika biuro rachunkowe.

Komentarze są wyłączone.