PKD – czym jest Polska Klasyfikacja Działalności?
18 listopada 2020
rachmistrz podatki
Istotne zmiany dla przedsiębiorców w roku 2021
8 stycznia 2021
Pokaż wszystkie

Przedsiębiorca jako konsument – zmiany w prawie

Wybuch epidemii koronawirusa wywarł wpływ na praktycznie wszystkie sfery życia, również przepisy prawa, które z tego powodu nie weszły w życie w obecnym roku. Od 1 czerwca miała zacząć obowiązywać nowelizacja Kodeksu Cywilnego. Zmiany miały dotyczyć niektórych przedsiębiorców, a konkretnie ich traktowania na zasadach jakich podlegają konsumenci. Biuro rachunkowe oraz osoby samodzielnie prowadzące księgowość zyskały zatem dodatkowe miesiące na zapoznanie się z przepisami i dostosowanie się do nich. Z powodu wprowadzenia Tarczy Antykryzysowej, zmiany dotyczące przedsiębiorców wejdą w życie 1 stycznia 2021 roku. Co warto wiedzieć na ich temat?

Podstawowe informacje o nowelizacji Kodeksu Cywilnego

W wyniku przeprowadzonej nowelizacji, do Kodeksu Cywilnego miały zostać dodane nowe artykuły – 3855, 5564, 5565 i 5765. Jej celem ma być zwiększenie ochrony przedsiębiorców, którzy dokonują transakcji z drugim przedsiębiorcą. Do tej pory nie można było mówić o specjalnych przywilejach jak w przypadku konsumentów. Swoboda w kształtowaniu umów wiązała się m.in. z ryzykiem związania przedsiębiorcy niedozwolonymi postanowieniami. Jakich transakcji będą dotyczyć zmiany w przepisach?

  • Przedsiębiorca – konsument jest traktowany jako osoba, która zawiera transakcje B2B niemające charakteru zawodowego. Oznacza to, że mogą być związane z działalnością prowadzoną przez przedsiębiorcę, której przedmiot udostępniono w CEIDG, jednak nie w kontekście zawodowym. Przykładowo – mechanik samochodowy, który zakupił skaner do swojego warsztatu jest traktowany jako konsument. Co za tym idzie, biuro rachunkowe, określając charakter zakupu, może powołać się na PKD danego podmiotu, wpisane w ewidencji.

Co zyskują przedsiębiorcy – konsumenci?

Nowelizacja miała na celu ochronę przedsiębiorców, którzy dokonują transakcji z innym podmiotem, a przy tym nie dysponują odpowiednią wiedzą, aby dokonać oceny owej czynności. Występują zatem w takiej samej roli jak konsumenci, choć do tej pory nie dysponowali podobnymi prawami. Co zatem zmieni się dla samozatrudnionych?

  • Klauzule abuzywne czyli niedozwolone nie mogą pojawić się w umowach zawartych między przedsiębiorcami. Mowa o postanowieniach, które nie zostały ustalone z kupującym, a wynikające z nich prawa i obowiązki naruszają jego interes lub są niezgodne z dobrymi obyczajami.
  • Przedsiębiorcy – konsumenci zyskują szersze prawo rękojmi. Co za tym idzie, jeśli w ciągu roku od zakupu rzeczy zostanie stwierdzona wada, można przypuszczać, że istniała ona już w momencie sprzedaży. Przedsiębiorca może zatem złożyć reklamację, która w przypadku braku odpowiedzi w ciągu 14 dni zostanie uznana za przyjętą. Z drugiej strony, jeśli sprzedawca wyjdzie z propozycją usunięcia wady, kupujący może zażądać wymiany na nowy produkt.
  • Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą i traktowani jako konsumenci mogą także odstąpić od umowy, która została zawarta na odległość, poza lokalem w ciągu 14 dni.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat nowelizacji?

Biuro rachunkowe powinno poinformować swoich klientów o nowych przepisach, a jednocześnie wspomnieć o tym, że pomimo iż samozatrudnieni będą w niektórych kwestiach traktowani jako konsumenci, nie mogą ubiegać się o pomoc u Prezesa UOKiK ani rzecznika praw konsumentów. Z kolei biura obsługujące klientów prowadzących e-sklepy muszą wspomnieć o konieczności zaktualizowania regulaminów, wzorów umów i obowiązku informowania o prawie odstąpienia od umowy.

Komentarze są wyłączone.