E-commerce to prężnie rozwijający w naszym kraju rynek. Dodatkowe przyśpieszenie w tym obszarze nastąpiło oczywiście za sprawą pandemii COVID-19. Nic więc dziwnego, że temat zmian w prawie dotyczącym handlu internetowego budzi dość duże emocje w szerokich kręgach. Jakie modyfikacje w prawie zostały wprowadzone w tym roku? Warto przyjrzeć się najważniejszym nowościom, jakie przyniósł ze sobą rok 2021.
Jak do tej pory każdemu nabywcy prywatnemu – niekupującemu towaru na fakturę na prowadzoną przez siebie firmę, przysługiwało prawo odstąpienia od umowy kupna w terminie nieprzekraczającym czternastu dni. W takim przypadku konsument ponosił wyłącznie koszt przesyłki, również związanej z odesłaniem niechcianego towaru. Nie był również zobowiązany do podania przyczyn zaistniałej sytuacji, a sprzedawca nie mógł odmówić zwrotu. W bieżącym roku te zasady się nie zmieniają, jednak prawodawca rozszerzył grupę konsumentów, która może skorzystać z takiej możliwości.
Obecnie prawa przysługujące konsumentom rozszerzone zostały również na firmy. Znaczy to, że nawet jeżeli dany produkt został zakupiony na fakturę na firmę, to może zostać w terminie czternastu dni zwrócony. W dalszym ciągu pozostaje tu jednak pewne ograniczenie. Obowiązujące od tego roku przepisy mówią, że zakup podlegający prawu do zwrotu nie może mieć charakteru zawodowego. Wielu przedsiębiorców nie do końca rozumie co ten zapis dokładnie znaczy, a więc warto tę kwestię nieco przybliżyć. Dobrym przykładem może być tu zakup ekspresu do kawy do biura firmy, zajmującej się na przykład świadczeniem usług edukacyjnych. Jak można się łatwo domyślić, kawa nie ma żadnego związku z typem prowadzonej przez firmę działalności, a więc zakup nie ma charakteru zawodowego, a co za tym idzie towar może zostać zwrócony.
Co jednak w sytuacji (posługując się dalej powyższym przykładem), w której ekspres został zakupiony przez kawiarnię, albo firmę zajmującą się sprzedażą tego rodzaju sprzętu. W takim przypadku można zakup zinterpretować jako mający charakter zawodowy, a więc niepodlegający prawu do zwrotu. Wątpliwości dotyczące formalności i księgowania tego rodzaju sprzedaży i zwrotów z całą pewnością pomoże rozwiązać wyspecjalizowane biuro rachunkowe, które na pewno pozostaje na bieżąco ze zmianami w prawie i ich interpretacją
Możliwość zwrotu zakupionego towaru dla firm to nie jedyna zmiana w prawie e-commerce, która pojawiła się w 2021 roku. Bardzo ważne są również zmiany dotyczące rękojmi na zakupiony towar. Od początku tego roku konsument nie musi już niezwłocznie sprawdzać zakupionego towaru pod kątem ukrytych wad. Jeżeli w przeciągu roku od zakupu ujawnią się wady ukryte, to kupujący może taki towar zwrócić, korzystając z prawa rękojmi. W takim przypadku to sprzedawca ma obowiązek udowodnienia, że towar nie był wadliwy. Podobnie jak w przypadku prawa do zwrotu, zasady dotyczące rękojmi zostały rozszerzone na firmy, o ile zakup nie ma charakteru zawodowego.
Zmiany w prawie wielu przedsiębiorcom wydają się niejasne i podatne na zróżnicowane interpretacje. Dlatego też najbardziej poleca się konsultowanie zmian, które będą musiały wprowadzić sklepy internetowe z biurem rachunkowym. Skorzystanie z profesjonalnego doradztwa i pomocy księgowej może mieć szczególne znaczenie dla przedsiębiorców, którzy w tym trudnym okresie muszą zachować dużą ostrożność.